Comanda „Urmașii Lui Dionysos”, prima carte despre DJing din România! CLICK AICI!
Unora nu le place jazzul.
Theodor Adorno și critica muzicii în societatea de consum

Critica lui Theodor Adorno la muzica jazz, viscerală cum este, a stârnit din partea comentatorilor – fie ei muzicologi, sociologi sau filosofi – multe reacții, unele dintre ele la fel de viscerale. Văzută ca o pseudo-muzică ce dă naștere unei pseudo-conștiințe de sine și, din perspectivă marxistă, unei pseudo-conștiințe de clasă, jazz-ul este asimilată de filosoful german altor fenomene ce pot fi circumscrise societății de consum și culturii pop, cum ar fi radioul sau filmul.
         Pentru a înțelege însă mai bine motivele mai profunde ale acestei critici, dar și pentru a înțelege de ce Adorno are doar pe jumătate dreptate în ceea ce privește muzica jazz, trebuie, credem noi, dezvoltată o interpretare meontologică a metodei adorniene a dialecticii negative, astfel încât să punem în lumină, pe de o parte, unilateralitatea ei în ceea ce privește o posibilă interpretare a muzicii în general, precum și, pe de alta, posibilitatea unei dezvoltări a unui nou mod de înțelegere a fenomenelor muzicale contemporane asociate culturii pop.
        Scopul acestei prelegeri este acela de a schița parcursul unui astfel de demers, precum și eroarea metodologică făcută de Theodor Adorno în ceea ce privește critica muzicii jazz.

Rostită la: Facultatea de filosofie a Universității din București.
Data: 17 mai 2019, ora 11.10.

 

Facultatea De Filosofie