Brain Awareness Week: Conștiință filosofică vs. conștiință (neuro)științifică
Vă aștept joi, pe data de 15 martie 2018, la o discuție despre conștiință, în cadrul Brain Awareness Week. Ideea de „conștiință” este piatra filosofală a gândirii moderne. Începând cu neuroștiințele și cu psihologia, până biologie evoluționistă și filosofie, diverse științe contemporane încearcă să înțeleagă ce este conștiința, cum a apărut ea și la ce ne folosește. În același timp, dezvoltarea diverselor aspecte ale conștiinței umane este scopul central al procesului de educație. În prelegerea de față, voi încerca să urmăresc paliere de înțelegere al conștiinței – cel fenomenologic și cel neuro-științific – și să văd paralelele ce pot fi făcute între acestea.
Deși putem face distincția între mai multe tipuri de conștiință (conștiență, conștiință morală, conștiință estetică, conștiință religioasă etc.), toate acestea își au fundamentele în procesele complexe ce au loc în creierul nostru și într-o unică structură fenomenologică a conștiinței. Neuroștiințele au arătat că fiecare tip de conștiință se formează în mod diferit la nivelul creierului și că aceste diferențe sunt esențiale pentru procesul de educație, pe când fenomenologia a arătat că structura intimă a tuturor actelor de conștiință este una intențională. Înțelegerea corelațiilor dintre aceste două descrieri ne pot oferi noi perspective asupra modului în care procesul de educație ar trebui să se desfășoare, precum și asupra metodelor care pot da cele mai bune rezultate.
Această prelegere are loc în cadrul evenimentului Brain Awareness Week în Educație, organizat de ONG-ul Re-Design. Brain Awareness Week este un eveniment anual, coordonat la nivel global de Dana Foundation, eveniment ce își propune prezentarea pentru publicul larg a celor mai noi descoperiri și probleme din domeniul neuroștiințelor.
Dată: Joi, 15 martie, ora 18.00
Locație: La Firul Ierbii
Adresa: Splaiul Unirii, nr. 160, București